Buurt ligt wakker van Stayen

Op 26 september 2015, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden
Stayen

De buurtbewoners van Stayen staan met de rug tegen de muur. Wie achter het stadion woont, beleeft geregeld slapeloze nachten. En omwonenden geraken tijdens voetbalwedstrijden met hun auto niet tot aan hun huis. N-VA-fractieleider Jelle Engelbosch vraagt maandag op de Gemeenteraad om een oplossing.

Stayen is een succesvol zakelijk concept dat de nodige evenementen weet te strikken. Een gevolg hiervan is dat de bijhorende geluidshinder de omwonenden uit hun slaap houdt.  Van overleg en beloofde geluidsschermen kwam niets in huis. “Omdat er sinds mensenheugenis wordt gevoetbald accepteren de buurtbewoners de bijhorende luidruchtigheid, maar de bijkomende commerciële events zijn van het goede teveel. Stayen lijkt tegenwoordig meer op een reglementloze festivalweide dan een voetbalstadion. “Omwonenden vragen al maanden een structureel overleg maar daar kwam tot op heden niets van in huis. Wij vragen dan ook dat de gemeente strengere voorwaarden oplegt”,  zo verduidelijkt N-VA-fractieleider Jelle Engelbosch.

Woning onbereikbaar

Ook de veiligheidsmaatregelen rondom het stadion zijn veel strenger. De zone voor het stadion wordt tijdens voetbalwedstrijden afgesloten, zelfs voor wie in die zone woont. “Ontoelaatbaar”, vindt Engelbosch “Je kan mensen niet gijzelen in hun eigen woning omdat er een voetbalwedstrijd plaatsvindt. Vips mogen tot aan het stadion rijden, maar buurtbewoners kunnen hun huis niet bereiken. Voor hen willen we een doorlaatbewijs vanaf de eerstvolgende thuiswedstrijd.”

Gemeenteraad

Concreet vraagt de N-VA volgende goedkeuringen op de gemeenteraad.

• Het voorzien van 1 doorlaatbewijs per gezin dat in de afgesloten zone rond Stayen woont.
  • Het organiseren van een structureel overleg tussen de buurtbewoners, Stayen en het gemeentebestuur, om de overlast voor de buurt zoveel als mogelijk te beperken.
  • Het opmaken van een reglementering & draaiboek voor het organiseren van evenementen op Stayen, waarbij rekening wordt gehouden met de verzuchtingen van de buurtbewoners. Hierin wordt minstens gestipuleerd hoeveel evenementen er mogen georganiseerd worden en binnen welk tijdsframe welk volumeniveau mag gehanteerd worden.