Brandweer in Sint-Truiden - Dringend nood aan nieuw materiaal

Op 1 oktober 2007, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Als 12-jarige jongen bracht ik met mijn klas in 1991 een bezoek aan de brandweerkazerne van Sint-Truiden, toen nog gevestigd in de Zoutstraat. Ik herinner me nog goed hoe de brandweerman van dienst uitleg gaf over de verschillende brandweerwagens waarvan de meesten recent waren aangekocht.

Ondertussen ben ik 16 jaar ouder en ging op 23 september nog eens op bezoek in de nieuwe brandweerkazerne van Sint-Truiden. Tot mijn grote verbazing zag ik dat de wagens van 16 jaar geleden nog steeds dienst doen.

Voor mij begint goede brandbestrijding bij goed materieel. Brandweer Sint-Truiden heeft een wagenpark waarvan de meeste voertuigen 15 tot 25 jaar oudzijn, terwijl brandweerwagens in principe na 10 jaar vervangen moeten worden. In vergelijking met andere brandweerkorpsen beschikt Sint-Truiden over verouderden dus minder betrouwbaar materieel.

Naast de leeftijd van de voertuigen zijn de ladderwagens één van de grote problemen. Wettelijk is Sint-Truiden verplicht om over 2 ladderwagens te beschikken. Sint-Truiden heeft er officieel drie: een héle oude (die enkel nog door de jeugdbrandweer gebruikt wordt), een kleine van 24m en een grote van 30m. De grote ladderwagen is helaas buiten strijd wegens een defect. Wil men de wagen nog herstellen, dan zal dit om een factuur gaan van verschillende tienduizenden euro's. M.a.w. Sint-Truiden beschikt momenteel dus over één operationele, maar helaas te korte, ladderwagen. Voor de bewoners van een appartementsgebouw op een hoge verdieping (bv. Residentie Clockhempoort) is het dus hopen dat in geval van brand één van de naburige korpsen - die wel zijn uitgerust met een voldoende lange ladderwagen op tijd in Sint-Truiden geraakt.

Sint-Truiden is dus afhankelijk van de naburige brandweerkorpsen. Niet alleen voor een brand in een hoog appartementsgebouw, maar ook wanneer er zich bijvoorbeeld 2 uitslaande branden op het zelfde moment plaatsvinden. Ook dan heeft Sint-Truiden hulp van buitenaf nodig. Niet omdat er te weinig mankracht of wagens zijn, maar omdat het materiaal te vaak defect is.

Dat de Truiense brandweerwagens ondanks hun leeftijd blijven rijden, is in belangrijke mate te danken aan de uitstekende mecaniciens bij de brandweer. Ondanks de veelvuldige defecten blijven ze erin slagen om de voertuigen meestal weer (voor korte tijd) op te lappen. Oorzaak van al die defecten is niet alleen de leeftijd van de meeste wagens, maar ook het feit dat er bij de aankopen maar al te vaak voor de goedkoopste oplossing gekozen wordt. Hierdoor bespaart men in eerste instantie wel wat geld maar achteraf gezien valt die ‘goedkope' oplossing stukken duurder uit.

Het is dus hoog tijd dat de stad werk maakt van de aankoop van nieuw en degelijk materiaal. Ik raad het stadsbestuur dan ook aan om eerst eens te gaan luisteren bij de Truiense brandweer zelf, zij weten namelijk het best wat er nodig is. Dat brandweerwagens duur zijn, besef ik maar al te goed, maar wanneer het over de veiligheid van de Truienaars gaat mag er niet bezuinigd worden!