Anti-Vlaams optreden van Truiense politie

Op 1 februari 2009, over deze onderwerpen: Activiteiten & partij

Iedereen die regelmatig naar het wielrennen of het veldrijden kijkt zal ongetwijfeld al de Vlaamse leeuwenvlaggen van Vlaanderen Vlagt gezien hebben. Deze politiek neutrale organisatie wil op deze manier Vlaanderen en haar symbolen promoten. Naast die bevlaggingsacties zijn er ook vrijwilligers die ‘wandelen voor Vlaanderen’. Voor deze mensen is wandelen hun hobby en ze koppelen het nuttige aan het aangename door een Vlaamse vlag mee te nemen. Twee van die ‘wandelaars voor Vlaanderen’ wandelden zo op een dag doorheen onze mooie Trudostad.

Niets mis mee, zal u ongetwijfeld denken. Helaas dacht een overijverige politieagent daar anders over!De agent maakt er de eerste wandelaar op attent dat het in Sint-Truiden verboden is om met een vlag rond te lopen en kleine
zwaaivlaggetjes aan de kinderen uit te delen. De agent vraagt naar het ‘wie, wat en waarom?’. De wandelaar geeft een woordje uitleg en overhandigt de agent ter info een klein agendaatje met daarin bondig de nodige uitleg. Ook de tweede wandelaar, die wat verderop liep, wordt nadien op dezelfde manier aangesproken
maar hij vergeet een agendaatje te geven. Enkele dagen later kregen beide wandelaars een ‘Pro Justitia’ van de politie van Sint-Truiden in de bus. Op
basis van het verslag van de agent worden beide wandelaars elk getrakteerd op een boete van € 62,5. Dit was niet voor het rondwandelen met een Vlaamse vlag, niet voor het uitdelen van die kleine zwaaivlaggetjes, maar wel voor het uitdelen van ‘flyers’, wat door het politiereglement van de stad Sint-Truiden verboden is zonder toestemming. Er was een fotocopie van het bewuste agendaatje bijgevoegd. Zoals hierboven vermeld was er van ‘flyeren’ helemaal geen sprake.

N-VA Sint-Truiden betreurt dit anti-Vlaamse optreden van de Truiense politie. Wandelaars met een Belgische driekleur zullen in SintTruiden vermoedelijk geen hinder ondervinden, maar wie met het officiële symbool van onze Vlaamse Gemeenschap rondloopt kan zich dus aan een boete verwachten!