Anschluss bitte, ofwel de frisse ideetjes van Duchâtelet deel 437

Op 17 november 2010, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

In een column in De Tijd oppert Roland Duchâtelet om België aan te sluiten bij Duitsland.

Duchâtelet: “Moeten we niet overwegen, gezien we er zelf niet uitgeraken, om aan onze ervaren buur te vragen om ons uit de miserie te helpen?  Een vrijwillige aansluiting bij Duitsland, is dat geen oplossing voor onze institutionele impasse?” (De Tijd 23/10/2010)

Met dit voorstel is Duchâtelet niet aan zijn proefstuk toe. In 2008 lanceerde hij zijn eigen oplossing voor BHV. Hij stelde toen voor om Brussel uit te breiden met de volledige provincies Waals- en Vlaams-Brabant. Sint-Truiden zou zo een randgemeente worden van Brussel.

N-VA Sint-Truiden betreurt het dat Duchâtelet met dergelijke voorstellen de belangrijke discussie over een verregaande staatshervorming in het belachelijke wil trekken.

Met zulke ideeën kan het inderdaad niet verwonderen dat deze man ergens een voetbalploeg diende te kopen om van die stad zijn politieke speeltuin te maken.  We roepen Duchâtelet daarom op dergelijke ‘geniale inzichten’ voor zichzelf te houden en zich te concentreren op zijn schepenmandaat in Sint-Truiden.