Aanpak verzakking Diestersteenweg onaanvaardbaar

Op 6 september 2011, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

U zal het zeker al gemerkt hebben, de Diestersteenweg is ten gevolge van een groot gapend gat in het wegdek al sinds 28 juni afgesloten. Doordat het om een gewestweg gaat en de stad niet bevoegd is om daar rioleringswerken uit te voeren lijkt het erop dat dit zo zal blijven tot het einde van het jaar. Als N-VA vinden we het niet kunnen dat het stadsbestuur niet meer ondernomen heeft om dit probleem aan te pakken. Wij zijn van oordeel dat de stad en de bevoegde schepen, Pascal Vossius (Open vld), in het bijzonder zéér weinig interesse toonde om dit dossier verder ter harte te nemen met alle gevolgen van dien.

“Het klopt dat er over de rioleringswerken op de Diestersteenweg afspraken moeten gemaakt worden tussen de stad en het Vlaams gewest. Maar dit neemt niet weg dat bij een verzakking die gebeurde op 28 juni op zo een belangrijke invalsweg de stad niets kan doen. Het is onaanvaardbaar dat we vandaag moeten vaststellen dat er nog vergaderd moet worden over de aanpak.” aldus N-VA-secretaris Hans Govaerts. “Sint-Truiden heeft een stadsarchitect die gepromoveerd werd tot stadssecretaris en dus administratief in een sleutelpositie zit. De stad heeft een technische dienst en een verantwoordelijke schepen van openbare werken, Pascal Vossius, die dit politiek moet opvolgen. Als we recent moeten vernemen dat alle betrokken partijen nu pas rond de tafel gaan zitten, denk ik dat al deze heren niet erg dynamisch geweest zijn de voorbije maanden”

Een CD&V-raadslid dacht het probleem op te lossen door als stad zelf het gat te laten dichten zoals dit in Mechelen gebeurde. Dit voorstel getuigt van een naïeve kijk op de zaken. Dit werd ook bevestigd door het Agentschap Wegen en Verkeer. Daar laat men weten dat de putten in het wegdek van de Diestersteenweg afkomstig zijn van een specifiek probleem en niet het gevolg zijn van winterschade zoals in Mechelen. Men weet bovendien nog niet zeker wat de oorzaak juist is. Indien er na een oppervlakkige herstelling opnieuw zwaar verkeer over het wegdek gaat rijden vrezen we voor extra verzakkingen. Er zal volgens Wegen en Verkeer dus meer onderzoek nodig zijn alvorens tot een definitieve herstelling kan worden overgegaan.

N-VA-bestuurslid Stijn Martens: “Een snelle oplossing is dus niet mogelijk. Dit maakt het getalm van het stadsbestuur in dit dossier des te erger. N-VA Sint-Truiden eist dat het stadsbestuur hun verantwoordelijkheid opnemen en onmiddellijk in actie schieten zodat er niet nog meer tijd verloren wordt.”