Aanleg fietspad N80 start ten vroegste in 2008

Op 17 maart 2007, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Egide Lismond Het stadsbestuur van Sint-Truiden dringt aan op een versnelde afhandeling van het dossier. Gingelom zoekt een alternatief voor een doortocht naar Landen en Walshoutem.Belangrijkste oorzaak voor de vertraging zijn de aankopen van gronden en onteigeningen. Van de 122 percelen zijn er op dit ogenblik twintig aangekocht. ,,Het ministerieel besluit voor onteigeningen ligt klaar voor goedkeuring. Dan kan de procedure worden versneld. Voor de aanleg van het fietspad moeten stroken voor huizen, voortuinen, akkergronden en plantages worden aangekocht. We hopen daar op het einde van het jaar mee rond te zijn. Dan kan de aanbesteding nog dit jaar gebeuren en kunnen de werken volgend jaar starten'', verklaart Johan Vangeffelen van Ruimtelijke Ordening Sint-Truiden. Voor Gingelom is de toestand nog benarder. De plannen voorzien nu in een fietspad tot Kamerijck, net voor de Steenweg in Gingelom.

Levensgevaarlijk

,,We zoeken een alternatief. Er komt geenszins een fietspad in de Steenweg. We zijn niet van plan huizen te onteigenen. We laten onderzoeken welk tracé kan worden uitgestippeld rond de gemeente én parallel met de N80. Dat kan via de Kamerijckstraat naar het fietspad richting Landen en verder naar Walshoutem en via de Dorpskouter naar Niel. Die studie staat geen uitvoering van de plannen tot Kamerijck in de weg'', zegt burgemeester Charly Moyaerts (SP.A). De N80 is levensgevaarlijk. Vorige maand nog kwamen in Kerkom twee jongeren bij een verkeersongeval om het leven. Voor fietsers en voetgangers is de weg nauwelijks te gebruiken. Buurtbewoners klagen al lang de onveilige toestand aan. N-VA Sint-Truiden en Vlaams parlementslid Jan Peumans (N-VA) vroeg in een schrijven aan Vlaams minister Kris Peeters (CD&V) welke maatregelen die op korte termijn wil nemen betreffende de N80. ,,Zelfs bij de aanleg van een nieuwe, snelle verbinding tussen Sint-Truiden en de E40 zijn ter plaatse maatregelen nodig'', meent Peumans.