88.000 euro clubsubsidies om sportactivering verder op te krikken

Op 29 oktober 2019

Alle 103 sportverenigingen in Sint-Truiden ontvangen in totaal meer dan 88.000 euro subsidies van het stadsbestuur. Deze investeringen in de clubwerking moeten ervoor zorgen dat meer Truienaren op regelmatige tijdstippen aan sport doen. De komende jaren wil de stad ook het G-sportaanbod voor mensen met een beperking actief stimuleren.

Op maandag 28 oktober keurde de gemeenteraad een subsidie-enveloppe van ruim 88.000 euro goed voor 103 sportverenigingen. Het gaat om basissubsidies en extra ondersteuning voor zowel kwalitatieve jongerenwerkingen als de organisatie van en deelname aan internationale wedstrijden.

Met deze ondersteuningsmaatregelen wil de stad sportverenigingen aanmoedigen om hun werking te blijven vernieuwen en zo mensen uit Sint-Truiden naar het uitgebreide sportaanbod toe te leiden. En dat werpt duidelijk z'n vruchten af: volgens de laatste cijfers van Sport Vlaanderen zijn meer dan 7.200 inwoners - of ongeveer 20% van de Truienaren - aangesloten bij een sportclub. De stad wil dat cijfer de komende jaren verder oprkikken, met bijzondere aandacht voor het G-sportaanbod.

Sint-Truiden heeft op dit moment al een G-sportaanbod op het vlak van handbal, tennis, dans, judo, voetbal en fitness. Het stadsbestuur wil ook andere disciplines warm maken om faciliteiten aan te bieden voor sporters met een handicap. Zelf geeft de stad het goede voorbeeld met het toekomstige bloesembad in Sportpark Haspengouw, dat op maat wordt van personen met een zorgnood.