45 nieuwe bewakingscamera’s in Sint-Truiden

Op 21 juni 2016, over deze onderwerpen: Filmpjes gemeenteraad, Politiek in Sint-Truiden
camera's

Er komen 45 nieuwe bewakingscamera’s op het openbaar domein in Sint-Truiden. De camera’s zullen onder andere geïnstalleerd worden op de Grote Markt, in de stationsbuurt en aan het stadspark. Ook worden er drie verplaatsbare camera’s aangekocht voor evenementen. N-VA Sint-Truiden is tevreden dat het stadsbestuur dit punt uit het verkiezingsprogramma van N-VA eindelijk uitvoert.

N-VA al jaren vragende partij in strijd tegen drugs

N-VA sprak zich al herhaaldelijk uit voor het plaatsen van bewakingscamera’s op openbaar domein. Fractieleider Jelle Engelbosch: “Vooral de drugsproblematiek is te lang niet aangepakt in Sint-Truiden.  Het dealen en gebruiken op publieke plaatsen moet stoppen. Dankzij deze camera’s kan de politie veel sneller ingrijpen bij overlast, want tot op vandaag verplaatst het probleem zich telkens. Met deze investering zullen op termijn alle overlastgevoelige plaatsen op ons grondgebied gedekt zijn.”

Waken over privacy

Tijdens de vorige gemeenteraad stond ook de goedkeuring van enkele camera’s op en rond Stayen geagendeerd. N-VA fractieleider Jelle Engelbosch wees er toen op dat het noodzakelijk is dat er voorzichtig omgesprongen wordt met de gemaakte beelden. Dat geldt ook voor deze nieuwe camera’s, maar Engelbosch is er gerust in dat de wetgeving strikt wordt nageleefd: “Ik heb alle vertrouwen in de professionaliteit van ons politiekorps. Zij weten perfect wat wel of niet kan. We moeten er immers over waken dat de privacy van onze burgers niet geschonden wordt.”

Er komen camera's op volgende locaties:

• Grote Markt: 10
  • Brustem Industrie: 1
  • Luikerstraat: 2
  • Brustempoort: 2
  • Menten de Horneplein: 8
  • Schurhoven (kerkhof): 1
  • Stationsplein: 3
  • Stationsstraat: 4
  • Sint-Martenplein: 2
  • Sint-Pieter: 2
  • Veemarkt: 1