110 anderstalige Truienaren leren creatief Nederlands op vierde reeks Zomerbabbels

Op 30 juli 2019

Sint-Truiden blikte op dinsdag 30 juli terug op een geslaagde reeks Zomerbabbels. Met dit educatief-recreatief programma wil de stad de taalachterstand van kinderen, jongeren en hun ouders tijdens de vakantieperiode op een creatieve manier dichtrijden.

Tijdens de grote vakantie lopen kinderen, jongeren en volwassenen die thuis weinig of geen Nederlands spreken vaak opnieuw een taalachterstand op. Om de kloof tussen de laatste en eerste schooldag te overbruggen, organiseerde de stad Sint-Truiden in samenwerking met het Huis van het Kind voor de vierde keer op rij een reeks Zomerbabbels.

De Zomerbabbels is een constructief integratieproject waarbij deelnemers de gelegenheid krijgen om actief Nederlands te spreken. Daarbij oefenen kinderen, jongeren en hun ouders niet alleen hun taalvaardigheden, maar ze maken ook kennis met het lokale vrijetijdsaanbod. Maar liefst 110 inwoners namen afgelopen maand deel aan de taalworkshops.

“Dankzij de inbreng van alle begeleiders, lesgevers en vrijwilligers slagen we er in om een programma uit te werken dat inspeelt op de leefwereld en toekomstperspectieven van de deelnemers. Door gericht te investeren in zowel taal- als sociale vaardigheden, proberen we hun kansen op de arbeidsmarkt en in de lokale samenleving maximaal te stimuleren”, aldus waarnemend burgemeester Jelle Engelbosch.