Sint-Truiden erkent voortaan Europese Handicapkaart (VIDEO)

Op 1 juli 2017, over deze onderwerpen: Filmpjes gemeenteraad

Op voorstel van de N-VA werd op de gemeenteraad beslist om het Europese project rond een eengemaakte handicapkaart te ondersteunen. Dat is een kaart voor personen met een handicap die dient als bewijsstuk om aan te tonen dat ze als dusdanig erkend zijn. De nieuwe kaart zorgt voor meer eenduidigheid binnen Europa en zal voor mensen met een beperking de deelname aan sport, cultuur en vrijetijdsbesteding bevorderen. “We zijn tevreden dat het stadsbestuur ons voorstel goedkeurde en aan de kaart heel wat voordelen zal koppelen.”, reageert N-VA-fractieleider Engelbosch.

De kaart is ondertussen al erkend in 7 andere EU-landen en de verwachting is dat andere landen zich gaandeweg zullen aansluiten. Zowel de stad als privéorganisaties kunnen bepaalde voordelen toekennen aan kaarthouders. Engelbosch: “Onze stad bepaalt als organisator van evenementen zelf welke voordelen ze toekent aan houders van de handicapkaart. Het kan bijvoorbeeld gaan over goedkopere tarieven of voorbehouden plaatsen bij evenementen, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. We willen hiermee ook een oproep doen naar nieuwe privé-initiatieven om het gebruik van de kaart te integreren in het organiseren van hun evenementen.”

Met de European Disability Card komt er dus een einde aan de discussies over het al dan niet recht hebben op korting of andere voordelen vanwege een beperking. Of je nu aan het Colosseum in Rome staat of een theatervoorstelling wil bekijken in Sint-Truiden.  De kaart zorgt overal voor een aantal praktische en kleine financiële voordelen.

Nadat het voorstel van de N-VA brede steun kreeg bij de meerderheid, herinnerde Engelbosch het stadsbestuur ook nog eens aan het openbare gehandicaptentoilet.  In 2015 keurde de gemeenteraad ook dat N-VA-voorstel goed, tot op heden is het echter nog steeds wachten op de realisatie.

Bekijk hieronder het voorstel op de gemeenteraad: