Opvang voor je baby of peuter zoeken wordt kinderspel dankzij Opvang.Vlaanderen

Op 8 april 2024

Je bent nog maar pas zwanger en je moet al beginnen nadenken over kinderopvang. Voor veel prille ouders is dat de realiteit. De zoektocht naar een opvanginitiatief waar jij je als ouder goed bij voelt, is vaak niet eenvoudig. Om nieuwe ouders wegwijs te maken in het opvanglandschap en hun zoektocht te vereenvoudigen, brengt Sint-Truiden alle onthaalouders en crèches nu digitaal in kaart via het platform Opvang.Vlaanderen.

Op de fonteinen van de Groenmarkt dobberden vandaag tientallen gele badeendjes -de mascotte van Opvang.Vlaanderen- voor de officiële lancering van het initiatief in Sint-Truiden.

Op het gebruiksvriendelijke platform Opvang.Vlaanderen vind je een handig overzicht van alle Truiense opvanginitiatieven voor kinderen van 0 tot 3 jaar. De zoekkaart toont welke opvanglocaties er in jouw buurt zijn. Via de persoonlijke pagina’s van de opvanginitiatieven vind je meer informatie over de openingsuren, tarieven en andere praktische details. Een opvanginitiatief gevonden dat bij je past? Via het platform kan je onmiddellijk online een aanvraag indienen en dit zelf vlot opvolgen.

“Alle kinderopvanginitiatieven uit Sint-Truiden kregen een opleiding om aan de slag te gaan met dit digitale platform en maken er hun aanbod op bekend. We hopen de zoektocht naar een geschikte opvang hiermee voor heel wat ouders te vereenvoudigen. Ouders die toch liever fysiek meer info en ondersteuning krijgen, kunnen uiteraard nog steeds terecht bij de medewerkers van het Kindinfopunt (KIP) in het Huis van het Kind”, zegt schepen van Kinderopvang Peter Deltour.

Het digitale platform is niet alleen een nuttige tool voor ouders, het is ook een waardevolle bron van informatie voor het lokaal bestuur.

“Via het platform krijgen we een goed beeld van het kinderopvanglandschap in Sint-Truiden en de nood aan kinderopvang. Zijn vraag en aanbod op elkaar afgestemd? Waar wel/niet? Zo kunnen we ons beleid rond kinderopvang verder optimaliseren”, aldus nog schepen Deltour.

Praktisch:

Meer info:  www.opvang.vlaanderen of Kindinfopunt (in het Huis van het Kind), Gazometerstraat 7,
M 0498 93 91 48 of M 0498 93 90 02.