N-VA past voor verdubbeling toegangsprijs zwembad (VIDEO)

Op 31 augustus 2017, over deze onderwerpen: Filmpjes gemeenteraad, Politiek in Sint-Truiden

Met een jaarlijkse werkingskost van 1,7 miljoen euro zal de stad Sint-Truiden de bouwpromotor en uitbater van het nieuwe zwembad ondersteunen. Dit is een verhoging met ongeveer 600.000 euro ten opzichte van de huidige situatie. “Onverantwoord en megalomaan”, zegt N-VA fractieleider Jelle Engelbosch. Daarenboven staat het stadsbestuur toe dat de uitbater de huidige toegangsprijs mag verdubbelen voor de bezoekers. “Een nieuw zwembad, graag.  Maar niet dit megaproject dat onze schuld per inwoner tot boven de 4000 euro doet stijgen!”, reageert Engelbosch.

Het nieuwe zwembad in Sint-Truiden zal worden gerealiseerd vanuit een zogenaamde publiek-private samenwerking. In ruil voor een jaarlijkse financiële bijdrage van de stad mag een private onderneming het zwembad bouwen en  exploiteren. Je zou verwachten dat het stadsbestuur in ruil voor deze grote jaarlijkse zak geld strenge regels voorziet voor wat die uitbater mag en niet mag, maar niets is minder waar. De stad legt enkel op dat er een paar standaardfaciliteiten, zoals een 25-meterbad, aanwezig moeten zijn en dat hiervoor de huidige toegangsprijzen moeten gehandhaafd blijven voor Truienaars.

Hiernaast mag de uitbater echter volledig vrij een bijkomend programma uitbouwen dat bijvoorbeeld kan bestaan uit een subtropisch zwembad of een wellness. Voor dit gedeelte van het nieuwe zwembad mag de prijs voor Truienaars dan stijgen tot acht euro per zwembeurt. Voor mensen die van buiten Sint-Truiden willen komen zwemmen, is er geen maximumprijs vastgelegd.

Naast het feit dat acht euro erg veel is voor een stedelijk zwembad, ontstaan er ook praktische problemen. Hoe is het te vermijden dat mensen die enkel voor het 25-meterbad betalen toch gebruik maken van de andere faciliteiten? Moet er dan gewerkt worden met aparte ingangen? “Aan deze tarieven kan uiteindelijk niemand nog uit. Het zou veel beter zijn om één tarief vast te leggen. Gezien de financiële situatie van onze stad laten we die extra faciliteiten best achterwege. Wij moeten in de eerste plaats de Truienaar een uitstekende dienstverlening bieden voor een correcte prijs”, aldus Engelbosch.

N-VA-gemeenteraadslid Jo François kwam tot de vaststelling dat de bouw van het nieuwe zwembad, waar over een periode van 30 jaar maar liefst 51 miljoen euro naartoe zal gaan, de schuld in Sint-Truiden tot 4000 euro per burger zal laten stijgen. François: “Dit is weer een prachtvoorbeeld van hoe de huidige meerderheid schulden voor zich uitschuift naar de komende generaties. In het dossier stonden ook verschillende vage formuleringen. Wij konden de meerderheid ervan overtuigen om er een aantal dingen in aan te passen”. Ten eerste werd op aangeven van de N-VA in het dossier opgenomen dat de aannemer, indien de werken te laat opgeleverd worden, de volledige Vlaamse subsidie van 888 000 euro zal moeten terugbetalen. Hiernaast werd ook vastgelegd dat de bijdrage van de stad in geen geval kan verhoogd worden, ook niet als de exploitant in de buurt nog een ander zwembad uitbaat.

Of het huidige personeel in het nieuwe zwembad aan de slag zal kunnen blijven, kon de meerderheid niet bevestigen. Ook dat is een keuze die in handen van de uitbater zal liggen.

Bekijk hier de beelden: